ÚjságmegjelenítésekazEgyesült Királyságban,aholabulvárlapokdominálnak.
Abulvármédia(tágabb értelembenbulvármédia)olyan médiatermékek gyűjtőfogalma,amelyeknépszerű-ésegybenfelszínes-ésleegyszerűsítettideológiaitartalmat,esetlegnépszerűségiversenytközvetítenekakonkrétközvetítésieszközök(újságok,könyvek,televízió,rádió,előadások, elektronikus médiastb.),amelyekcélja a fogyasztás(példányszám,nézettség)növelése.
Alkotáséstörténelem
A bulvárfogalmamára mai, média általvezéreltvilág előtt is létezett.Aközéppontjábanakkor ésmaisaz emberek pletykák irántirajongása áll.
Máraz ókorigraffitikis bizonyos mértékig ide sorolhatók,ismeretlenemberekmeglehetősenszabadszájúésobszcénmódonjelenítettékmeg-gyakranbizalmonalapuló -ítéleteikethíresésismertemberekviselkedéséről.
A középkorikéziratokillusztrációigyakrantartalmaznakkifejezettutalásokat akorabeliobszcéneseményekre. A reneszánszésakésőbbifelvilágosodásidőszakábólszármazókiadványokelevetartalmaznakpletykacikkeketközszereplőkrőléspolitikusokról. A franciabohémekésazőketkiszolgáló,rájuképülőésbelőlükélőpolgárságélénktársasági életehamar felismerte a közönség szenzációéhségét,ésaztkülönböző színvonalú társaságiújságokkiadásávaligyekezettkielégíteni.
Amodernértelemben vettvalódibulvármédiakialakulása a 19. század utolsó harmadára tehető.Egyeskiadókfelismertékaz utcán,a„szemérmes”polgárok között terjesztett újságokkereskedelmihasznosságát(példáulaz1877. október 1-jén megjelent B.Z am Mittagnépszerűéssikeres„bulvár”médiumvolt).Abulvárlapokvalóbanönállóárucikkéváltak,amikoraterjesztettmédiumot(akkoriban kizárólag azújságokat)népszerűsítették,éssajáthirdetésierejükéspiacukbővítéséretörekedtek.Inneneredabulvárkifejezés.Boulevard= körút, sétálóutca.
Ahhoz,hogy egy friss híreket közlő újságot azutcán ésakávézókbanolvashassanak,szintealapkövetelményvolt,hogyazinformációkatgyorsanésérthetően közölje,és alehetőlegegyszerűbb legyen. A napipletykáknakazonnaliaknakkellettlenniük,ésa pletykák ésazinformációkterjesztésénekelsőszámú forrása azonnali ésgyorsgazdaságihasznot hozott. Az„újságkacsák”,mintpéldáulazálhírekésatorzinformációkterjesztéseszinténfontosszerepetjátszottakazolvasóközönségmegszerzésében:az 1920-asés 1930-asévekben még léteztek abulvárvilágraszakosodott,úgynevezett„forgó”újságírók.Őktitoktartásbóléltekazzal, hogy bizonyosinformációkat nemhoztak nyilvánosságra a cégeikről(!).Titokbanéltek azzal,hogyígytettek.Ehhezanyagiellenszolgáltatástkértekésgyakrankaptak isazúgynevezettcélpontjaiktól.
A kereskedelmi rádiók és televíziók világában abulvárhírekamédiafogyasztóipiactöbb mintfelétteszik ki. Az újévszázad óta, az internet megjelenésévelésgyorsterjedésével,valaminta nyomtatottújságokpéldányszámának folyamatoscsökkenésévelabulvárlapokszinteazegyetlenújságok,amelyekmegtartották, sőtegyesesetekbennövelték példányszámukat.Ezzelahelyzettel szembesülveazaddigkialakult,úgynevezett komoly lapok iskénytelenek voltakbizonyosmértékigmegváltoztatniarculatukat. Ezpéldául aszerkesztésistílusmegváltozásában,aszínes szabadidős mellékletekmegjelentetésébenésa könnyed,populárisvagy„bulvár”hírekhangsúlyozásában nyilvánult meg.Számosbulvárlapszerkesztőjeazelsőkközöttindítottweboldalakat. A nyomtatottsajtómellettrövid idő alattakizárólaginternetesbulvárlapokiselszaporodtak
0 megjegyzés:
Megjegyzés küldése